Spliter antenowy CB/FM - jak to działa?


Niniejszy artykuł dotyczy spliterów CB/FM Zetagi DX27 oraz RM MIX 27.

Spliter umożliwia podłączenia radia CB oraz autoradia (radia samochodowego) do jednej anteny CB. Jest szczególnie przydatny w przypadku, gdy antenę CB zamontowano w miejscu fabrycznej anteny radiowej FM. 

Dzięki spliterowi możemy jednocześnie korzystać z CB radia oraz autoradia wykorzystując jedną antenę na pasmo CB.

Urządzenie, zgodnie z jego nazwą, dzieli pasmo użytkowe anteny. Pasmo 26-28MHz przenoszone jest przez wyjście radia CB (wtyk UC1), natomiast pasmo odbioru radiowego przez wyjście autoradia (standardowy wtyk anteny samochodowej DIN).

W przypadku, gdy autoradio posiada wejście antenowe ISO, należy zastosować przelotkę. Specjalistyczne serwisy zajmujące się montażem samochodowych instalacji antenowych mogą również przylutować istniejący przewód antenowy do splitera i umieścić urządzenie w wygodnym miejscu np. przy antenie CB.

Spliter jest urządzeniem pasywnym i nie wymaga zasilania. Maksymalna moc przenoszonego sygnału CB jest jednak ograniczona i wynosi ona 50W w emisji AM/FM oraz 100W PEP w emisji SSB.

W przypadku niektórych pojazdów wyposażonych fabrycznie w aktywne anteny FM (zawierające wzmacniacz antenowy wbudowany w podstawę anteny), po wymianie anteny FM na antenę CB ze spliterem, może wystąpić pogorszenie czułości autoradia i zanik odbioru niektórych dalszych stacji. 

W takim przypadku wymagane jest włączenie dodatkowego wzmacniacza antenowego między wyjście FM splitera, a wejście antenowe autoradia. 

Wzmacniacze takie najczęściej posiadają standardowe gniazdo i wtyk antenowy DIN. 

Uwaga! W takim przypadku do wzmacniacza należy również podłączyć zasilanie.

Sprawdzone splitery bardzo dobrej jakości dostępne w naszym sklepie:

RM MIX 27 
Zetagi DX27 

Pozdrawiamy,

zespół Konektor